28 Mayıs 2013 Salı

Görsel Mağazacılık - Pınar Altanoğlu Salman


Görsel mağazacılık konusunda yaptığınız çalışmalardan bahsedebilir misiniz?
Son dönemde Görsel Mağazacılık konusunda akademik çalışmalarımı danışmanlık çalışmalarından daha ön plana çıkartmaktan keyif alıyorum. Mimar Sinan Üniversitesi’nde eğitimli görsel mağaza tasarımcıları yetiştirmek üzere, Sahne Tasarımı Bölümü içerisinde dersler veriyorum ve gençlerin bu konudaki yetenekleri ve istekleri beni daha da heyecanlandırıyor. Aynı zamanda IMA (İstanbul Moda Akademisi) bünyesinde hem Moda Tasarımı Programlarında hem de ayrıca Görsel Mağazacılık Kısa Dönemli Programlarında ki bu kısa dönemli programlar en az 6 ay sürmekte, konu hakkında detaylı ve kapsamlı programlar hazırlıyor ve uyguluyoruz. Görsel Mağazacılık konusunda Danışmanlık verdiğim firmalarla çalışırken öğrencilerimi de mümkün olduğunca işin içine katmayı ve sektörde yetişmelerini sağlamayı istiyorum.
Görsel Mağazacılık dünyada özel eğitim gerektiren bir alan, bir görsel tasarım uzmanı en az 3 yılda yetişiyor, artık Türkiye’de de bu konuda akademik eğitimlerin verilmesi ve konunun geliştirilmesi, tüm mağazaların eğitimli görsel mağaza tasarımcıları ile çalışmalarını kolaylaştıracaktır.
Türkiye’de görsel anlamda mağazalar ne zaman önem kazanmaya başladı? Gelişen süreci nasıl buluyorsunuz?
Aslında ben hemen her konuşmamda ve yazımda bu konudan söz ederim, bana bu konuyu yeniden ortaya koyma fırsatı verdiğiniz için öncelikle teşekkür ederim, biz Görsel Mağazacılık konusunda aslında dünyaya örnek olmuş bir geçmişe sahibiz ki sizin faaliyet göstermiş olduğunuz sektör bu konuda başı çekmektedir. Fatih Sultan Mehmet İstanbul’u aldıktan hemen sonra kurulan Kapalı Çarşı dünyanın ilk Alışveriş Merkezlerinden olma özelliğinin yanısıra, yine kurulduğu günden beri bir çatı altında kuruluş amacı değişmeden yüzyıllardır yaşayabilen nadir Alışveriş Merkezlerinden biridir. Kapalı Çarşı’nın dünyada ki bir diğer önemi de Görsel Mağazacılık konusunda mağaza özgün tasarımlarıyla örnek oluşturmasıdır. Dünya genelinde altın sunumları konusunda da önemli bir örnek teşkil etmiştir. Genel olarak mücevher sunumlarının kurallarını hiçe sayan bir altın bolluğu ile müşterilerine ne denli kuvvetli olduğunu bağıran vitrin tasarımlarıyla ilgi çekici olma özelliğini hiç yitirmemiştir.
Bu konu genellikle fazla bilinmeyen bir gerçektir ve biz Görsel Mağazacılığın genlerimize işlemiş olan etkisinin farkında olmadan bu konuyu 1990’ların başında yeniden keşvettik. Dünyada 1920 lerden beri gittikçe önem kazanan bu konu ülkemizde en fazla 1990 ların ikinci yarısından hatta 2000 li yıllara girdikten sonra önem kazanmıştır. Günümüzde tüm mağaza zincirlerinin Görsel Mağazacılık konusunda çalışmaları vardır, bir çoğunda Görsel Mağazacılık Ekipleri kurulmuştur, perakende sektörü içerisinde bulunan her mağaza artık görselliğin satışlar üzerindeki etkisini iyice anlamış ve ellerindeki imkanlarla çalışmalar yapmaktadırlar.
Biraz evvelde belirttiğim gibi sektörde bu konuda eğitimli eleman sayısı azdır ve deneyimli görselciler ile çalışmış ve kendini geliştirmiş elemanlar vardır. Ancak dünyada olduğu gibi ülkemizde de bundan böyle üniversite ve akademilerde deneyimli Görsel Mağazacılık Uzmanları yetişmektedir. Ben Görsel Mağazacılık konusunda tüm perakende sektörünün ilgisini ve gelişim çabasını çok olumlu buluyorum ayrıca biliyorum ki Görsel Mağazacılık sadece ülkemizin büyük şehirlerinde önem verilen bir konu değildir, tüm ülkemizde perakende sektörü içerisinde çeşitli mağaza zincirleri veya bireysel mağazaları olan işletmeciler bu konuya gitgide artan bir önem vermektedirler. Bu konuya verilen önem beni son derece sevindiriyor. Hemen her çalışmam veya yazım sonrasında Türkiye’nin her tarafından aldığım yorumlar ilginin ne kadar canlı olduğunu bana bir kez daha gösteriyor.
Görsel Mağazacılık size müşterilerinizle en kolay iletişim kurma yolunu açar ve satışlarınızı yükseltmek konusunda sağ kolunuzdur, tabii doğru kullanırsanız.
Özellikle bir mücevher mağazası tasarlanırken en fazla vurgulanması gereken konu nedir?
Özellikle bir mücevher mağazası tasarlanırken öncelikle hangi yönünüzü müşterinize ilk olarak göstermek istediğinize karar vermek gerekmektedir. Kararınızı verdikten sonra bu noktada sizi ön plana çıkaracak ürünlerinizi hangi hedef müşteri grubuna vermek istediğinizi planlamalı ve bu hedef müşteri grubunuzun yaşam şekli ile doğru orantılı olarak mağazanızı en ufak detayına kadar hazırlamalısınız. Siz vermek istediğiniz mesajları ne kadar net olarak biliyorsanız, mağazanızı da o kadar net tasarlayabilirsiniz ama kafanız karışık ise genel olarak bu karışıklık ister istemez kararlarınıza ve bu da direkt olarak mağazanızın tasarımına yansıyabilir.
Mağazanın mimarisi ne kadar güzel olursa olsun eğer ürünlerinizi ortaya çıkaracak ve müşterinize mağazanızda olmanın keyfini yaşatabilecek bir Görsel Mağaza Tasarımınız yoksa ürün satışlarınızı istediğiniz noktaya çıkartmakta zorlanırsınız. Görsel Mağazacılık çok geniş bir yelpazede düşünülmesi gereken bir konudur. Logo-paket-satış danışmanı görselliği-mağaza iç mekan tasarımı-ürün yerleşimleri-aydınlatma-mağazada kullanılacak renkler vb. bir çok konu Görsel Mağazacılık konuları içerisindedir.
Bir mücevher mağazası öncelikle farkını ortaya koymalı ve bunu en ön plana çıkaracak Görsel Mağaza Tasarımını uygulamalıdır.
Türkiye’de bulunan alışveriş merkezlerindeki mağazaların oluşturulma aşamaları hakkında bilgi verebilir misiniz?
Bu çok geniş kapsamlı bir soru aslında...Türkiye’de artık o kadar fazla Alışveriş Merkezi açılıyor ki, bunların her birinde aynı mağaza oluşumu aşamalarının gerçekleşip gerçekleşmediğini kontrol etmek imkansız tabii. Ancak Alışveriş Merkezi yapımı esnasında kiralanan mağazalar hem mimari anlamda hem Görsel Mağaza tasarımının planlanması anlamında daha şanslı olabiliyorlar.
Bence ister Alışveriş Merkezi içerisinde yeni açılacak mağazalarda ister cadde de yeni açılacak mağazalar olsun en önemli nokta, mağazayı hazırlayan mimar veya mimari grubun, görsel mağazacılık ekibi ile birlikte hareket etmesidir. Mağazada ürün sunumları ve müşteri iletişimi ile ilgili her detay ve mekan çalışmalarında eğer mimari grup ve görsel grup birlikte iyi bir çalışma çıkarabilirlerse mağazada çalışanlar o kadar rahat çalışırlar, ürünlerin sunumu o denli başarılı gerçekleşir ve içeride müşteri mağazada olmaktan o kadar fazla keyif alır.
İnsan ergonomisi ve psikolojisini bilmek kadar müşteri davranışları hakkında da bilgi sahibi olmak mağaza içinin ve ürün sunumlarının planlanmasını kolaylaştırır ve bu konuda görsel uzmanlar gerekli olan bilgi ve deneyime sahip olmalıdır.
Tüm bu etkenler göz önüne alınarak hazırlanan bir mağaza mimari çalışmaları sonrası mağazaya ürünler ve görsel ekip geldiğinde çok daha bilinçli ve hızlı bir çalışma gerçekleşecektir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder