14 Nisan 2014 Pazartesi

Hamursuz Bayramı/ PESAH - Suzi Barokas Fergan







PESAH Özgürlüğün ışığı..
 Pesah (Hamursuz) Bayramı Hayatımızdaki engelleri, bizi kısıtlayan, yapmaktan alıkoyan her ne ise daha yükseğe tırmanmanın tam zamanı.. Spiritüel (ruhsal) olarak daha üst bilince varabiliriz şimdi... Pesah bunun için bize bir fırsat sunuyor... Kabala'ya göre zihnimizde bize fısıldayan'' ben yapamam, yeterince iyi değilim, artık çok geç'' gibi .. Düşünceler bizim EGO'muz.. Acı ve mutsuzluğun sebebi ve bizim düşmanımız... Kendi yarattığımız hapishaneden kurtulma özgürleşme zamanı..dönüşüm zamanı... Hayatımızda ve kendimizde özgürleşme ve değişim zamanı... ŞİMDİ Aşk'la kendimizi değiştirip dönüştürürsek karanlığı aydınlık yapabiliriz Işık hepimiz için herzaman var... İçinizdeki işığınızı bulun keşfedin... Pesah (hamursuz) bayramının ilk günü (15Nisan 2014) Terazi burcunun 25 derecesindeki Ay tutulmasıyla aynı gün olması da çok manidar değil mi? Belki de içimizdeki terazinin dengelenme zamanı.. Terazi aynalık ederken bizim de kendimizle yüzleşme zamanımız... Herbirimiz çok özel ve değerliyiz..kendimizi takdir edelim, onurlandıralım sevgi ve ışıkla aydınlanalım. Hamursuz bayramı (Pesah) genelde Gregoryen takviminin Mart ya da Nisan ayına denk gelen, Nisan'ın 14. Günü kuzey ilkbahar ekinoksundan sonraki, dolunaylı bir geceyle başlar. Bu nedenle Pesah bir ilkbahar Festivalidir.. Pesah'ın bahardan önce başlamamasına emin olmak için, antik İsrail'de, arpaların olgunlaşması baharın başladığını anlamak için bir test olarak görülmüştür... Böylece, arpalar olgunlaşmadıysa, bahar daha yakın değildi... 



Erguvanların açtığı, mis gibi bahar kokan günlerde, evde günler öncesinden başlayan telaştan anlardım Hamursuz Bayramı'nın geldiğini... Mutfak dolapları adeta kırklanırdı, en ufak bir ekmek kırıntısı bile kalmamalıdır zira.. Odalardaki tüm gardroplar ve çekmeceler düzenlenir, kullanılmayan eşyalar verilir tam bir bahar temizliği yapılırdı. Aslında tam bir arınma ritüeliydi ama çocukken anlamak ne mümkün? Sonrasında sıra yemeklere gelirdi, pırasa köftesi, ıspanak dolması, patlıcanlı sarma, ıspanak ve pırasadan, Hamursuz ve bol yumurtayla yapılan fritalalar... En önemlisini az kalsın unutuyordum meşhur Pesah keki.. En çok da onun fırına verilmesini beklerdim heyecanla.. Hatta annem yaparken tadına bakardım pişmemiş halini bile çok severdim...(cevizi,tarçınlı,portakallı kek) Tüm bunlar, musevi ailelerde yapılan Pesah hazırlıkları.. Ben de elimden geldiği kadar gelenekleri devam ettirmeye çalışıyorum.... 

Herkese mutlu bayramlar..
Barış ve Sevgi dolu 

Suzi Barokas Fergan
Twitter: @fergan_S

Not: PESAH Nedir?
"Hamursuz bayramı, Yahudi takviminin Nisan ayının 15'inde kutlanır. Tarihi ve zirai önemi olan üç büyük bayramın birincisidir (diğer ikisi Şavuot ve Sukot'tur). Zirai yönden İsrail'deki hasat mevsiminin başlangıcını temsil ettiği halde bayramın bu yönü fazla dikkate alınmaz. Pesah'ın öncelikli kutlaması, nesiller boyu süren kölelikten sonra Mısır'dan çıkış ile ilgilidir.

Pesah sözcüğü İbranicede "geçmek veya atlamak" anlamında bir kökten gelir. Yahudi inanışına göre, Mısırlıların ilk doğan çocuklarını öldürmeye gelen Tanrı'nın Yahudi evlerini atlamasını simgeler. Pesah ayrıca bu bayramda Kudüs'teki tapınakta kurban edilen kuzuya verilen addır. Bu bayram Bahar Bayramı olarak da anılır.

Pesah'la ilgili en belirgin gelenek Yahudi evlerin "Hamets"ten (mayalı hamur) arındırılmasıdır. Bu, Yahudilerin Mısır'dan aceleyle çıkarken ekmeklerinin mayalanmasına bile vakitleri olmadığını hatırlamak içindir. Ayrıca insanların içindeki "şişliğin" (kendini beğenmişlik, gurur) simgesel olarak çıkarılmasıdır.

Pesah'ta yenilen buğdaydan yapılmış mamulün adı "Matsa"dır (hamursuz). Matsa mayasız ekmektir, un ve su karışımını çok çabuk pişirerek yapılır. Yahudilerin Mısır'dan kaçarken aceleyle pişirdikleri ekmek budur.

Pesah'ın ilk gecesi Yahudiler aileleriyle birlikte, kendilerine hürriyetin önemini ve "köleliğe hayır" dediklerini hatırlatan, pek çok ritüelin uygulandığı bir yemek yerler. Bu bayramın diğer önemli bir mesajı da bütün yabancıları evine kabul etmektir, çünkü bu onlara atalarının Mısır'da yabancı olduklarını hatırlatır. Bu yemeğin adı, İbranice anlamı "düzen" olan "seder"dir çünkü bu gece Yahudilerin hikâyesi belli bir düzen'de anlatılır. Pesah yedi gün sürer. Baştaki ve sondaki günler çalışmak yasaktır."


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder